Kan man använda AND VOM i eliminationsdieten?
Kan man använda And från VOM i eliminationsdieten? Jag började läsa på förpackningen och undrar om den innehåller extra vitaminer så att det inte går?
- Ja, du kan använda den, och då behöver du inte tillsätta de kosttillskott som finns i det hemlagade receptet. Det enda som är viktigt att vara medveten om är att det finns en risk för korskontaminering, eftersom kommersiellt foder tillverkas i fabriker där flera olika proteinkällor används. Jag har skrivit mer om det här: {{ARTICLE:eliminationdiet:What is an elimination diet?}}
- Ska man då använda samma mängd anka från VOM som den råa mängden som anges i receptet?
- Ja, det kan du 😊
- Hej, jag hoppar in i den här tråden eftersom jag har undrat samma sak 😅 Eftersom VOM And bara är råkost, behövs det absolut inga tillskott om man använder detta i eliminationsdieten med anka? Bara VOM And, sötpotatis och hampafrön? Och kokar man då fortfarande ankan? Kommer det att påverka de tillskott som redan är tillsatta på något sätt? 😊
- Eftersom Vom And inte är ett komplett foder kan det inte användas som enda foder under en längre tid, men det kan användas under en eliminationsperiod 😊 Kokning påverkar näringsinnehållet, så det bör inte kokas, utan ges rått tillsammans med kokt sötpotatis. Eftersom Vom And redan innehåller mangan behöver du inte ge hampfrön som tillägg. Men var uppmärksam på korskontaminering, det kan finnas spår av andra proteinkällor i fodret som kan förstöra dieten (men det kan också vara så att det går bra) 🤞🏼 {{ARTICLE:eliminationdiet:What is an elimination diet?}}
- Tack för svaret 😊 Har en hanhund som har fått konstaterad mild mag-/tarminflammation och har mått dåligt sedan den 20 mars. Han har under den tiden gått ner 2,2 kg (från 26,6 till 24,4) eftersom han, förutom att han mår dåligt, är ganska kräsen när det gäller mat, och vi har försökt ge honom annan mat än den råfoder som han vanligtvis får, eftersom han behöver lättsmält mat under en period. Har provat eliminationsdieten här med sälfilé som han inte ville äta efter 3 måltider.. Vilt äter han inte heller i någon större utsträckning (älg, hjort m.m.) 😫 Vill därför gärna prova eliminationsdieten med anka, men inser att det kommer att bli relativt dyrt i längden om jag ska köpa tillräckligt med ankfilé/ankbröst 😅 Han har fått lite Taste And tidigare (inte särskilt ofta eller mycket) och tyc…