Testning

Hej! Pippi försöker utesluta om hon har matallergi eller kanske någon annan allergi, eftersom hon har återkommande problem med öronen. Jag behövde lite hjälp med öronen och då fick jag rådet att när jag skulle introducera olika livsmedel igen efter 8 veckor BÖR jag ge alla allergener på en gång. Alltså bara köra på med all mat hon har ätit tidigare. Då kan jag se om hon har matallergi eller miljöallergi. Jag ville bara gärna höra era tankar kring detta, eftersom jag har satt mig in i hur jag ska gå vidare efter dessa 8 veckor här på plattformen och blev lite förvirrad.

• Hej! Hm, det lät konstigt. Poängen är att introducera en proteinkälla i taget för att se om det är något specifikt hon reagerar på. Om du testar alla vanliga proteinkällor (gris, nötkreatur, kyckling, lax, etc.) och hon inte får någon reaktion – då kan du lättare dra slutsatsen att maten inte är problemet, och istället titta på miljön. Det som kan vara tanken bakom rådet du fick: Om Pippi tål att få tillbaka ”alla gamla livsmedel” utan reaktion, blir miljöallergi mer sannolikt än matallergi. Och det stämmer ju i teorin. Men det är ett ganska grovt sätt att testa på, eftersom du går miste om möjligheten att identifiera konkreta utlösande faktorer. Och eftersom kroniska öronproblem faktiskt ofta ses i samband med foderallergi/överkänslighet är det vanligtvis mest användbart att vara systema…