Eliminationsdietter för hundar med kända allergener i recepten

Hej. Vår hund Yoshi kämpar med allergisymtom efter en reaktion på en ny proteinkälla för några månader sedan. Trots att proteinkällan har tagits bort har symtomen ökat avsevärt och det är tydligt att han reagerar på en av de proteinkällor han tidigare tålt. Allergi mot gluten och nötköttsprotein konstaterades genom blodprov för 1 år sedan. Han har nu kända reaktioner mot kikärter, vit fisk, gluten och nötkött. Han har tidigare utsatts för lite anka och älg, men recepten innehåller vetegroddsolja, som inte kan garanteras vara helt glutenfri, och som han har reagerat på tidigare. Eftersom han nu har ökande allergisymtom hade vi hoppats kunna påbörja en eliminationsdiet löpande. Vi önskar därför råd om hur vi kan hantera kända allergener och genomföra en eliminationsdiet som är säker för Yoshi.

• Hej! Så trevligt att träffa lille Yoshi 🐶 Om ni kan få tillgång till en helt ny proteinkälla som han aldrig har ätit förut, är det det allra bästa. I så fall kan jag skapa ett nytt recept åt er med endast denna proteinkälla. Om det inte är möjligt skulle jag välja antingen anka eller älg eftersom han inte har utsatts för detta tidigare. Ni kan byta ut vetegroddsolja mot vitamin E-droppar och jag kan hjälpa er att räkna ut mängden droppar när ni har bestämt er för receptet. Låt mig veta vad ni tycker, så löser vi det! ☘️
  • Hej Ayla, tack för svaret🐶 Vi har gått igenom allt han har ätit tidigare och bestämde oss för att prova receptet på sei, eftersom detta är det enda proteinet han inte har smakat tidigare. Eftersom vi bara har upplevt enstaka händelser för länge sedan, med kräkningar efter intag av vit fisk, kan vi inte konstatera någon allergi (samtidigt som han har fått andra kända allergener), men har sett till att detta är något han utsätts för i liten utsträckning. Tyvärr är utbudet här där vi bor extremt dåligt, och den enda möjligheten jag ser att få tag på lever är att beställa andelever på nätet. Om vi vill ha älglever måste vi vänta tills jaktsäsongen börjar. Vi har detta i åtanke om det blir en tydlig reaktion på sei. Jag ger lite bakgrundsinformation om du har några välbehövliga tips till oss.…
  • Hej igen! Jag tycker att ni tänker helt rätt, och sei-dieten är absolut en bra väg att gå vidare. Den har fungerat bra för många hundar i liknande situationer, särskilt när man behöver en ”ren start” med ett protein som hunden är lite exponerad för. I början rekommenderar jag att ni håller det så enkelt som möjligt. Ge endast ingredienserna i receptet först, utan att introducera oljor och kosttillskott. När ni ser att han tolererar kosten stabilt kan ni gradvis lägga till kosttillskott. Övergången kan ni göra antingen enligt eliminationsguiden: {{ARTICLE:the-detective-work-guide-solving-your-dogs-food-allergies:GUIDE: Elimination diet}} eller ännu lugnare om hans mage är känslig: {{ARTICLE:transitioning-to-real-food:Transitioning to Homecooked food}} När det gäller vitamin E måste vi utgå…
  • Tusen tack för bra svar och informativa artiklar, Ayla. Det arbete du gör är otroligt. Tack för ett fantastiskt erbjudande🐶